diumenge, 4 de novembre del 2012

RACÓ DE LA GERMINACIÓ DE LES PLANTES


En aquest treball, format per Natalia Cazorla, Anna Royo i Jennifer Sánchez, descobrireu com es podria treballar la germinació de les plantes en una aula d’infantil mitjançant els racons.
El racó consisteix en que els infants col·loquin llavors de llenties en gots de vidre amb coto fluix, per tal que es doni la germinació d’aquestes. El primer pas que els nens duran a terme serà l’aprenentatge de la seqüenciació per a l’elaboració d’aquests gots. Seguidament, li posaran tanta aigua com ells creguin convenient per tal que les llegums puguin germinar. Quan el got estigui preparat, els nens escolliran un lloc dins l’aula mitjançant una discussió de grup i un consens, d’on creuen que han de posar la seva planta, per a que pugui germinar favorablement, recordant els factors (llum, aigua...) treballats anteriorment. Un cop trobat el lloc adient a l’aula, cada nen i nena disposarà d’un cartell amb el seu propi nom.  


MATERIALS
1.      Una taula que tingui una capacitat per a 24 gotets de vidre.
2.      Proximitat d’una font d’aigua.
3.      Llavors de llenties (tantes com alumnes hi hagin a l’aula)
4.      Cotó
5.      Got de vidre (envàs de iogurt “La lechera” ) (tants com alumnes hi hagin a l’aula).
6.      Xeringues per poder regar
7.      Càmera de fotografies
8.      Ordenador, projector
9.      Cartolines, tisores i retoladors

QUÈ TREBALLAREM?
En aquest racó treballarem el creixement i la nutrició - germinació - de les plantes, és a dir, com viuen i què necessiten per a viure, a través de la predicció, l’evocació, l’experimentació i l’observació de la causa- efecte. A partir de preguntes dirigides a predir el creixement i les necessitats de les llavors.
Per exemple: Què els hi passarà a aquestes llavors? Totes creixeran? Què necessiten per créixer? De què s’alimenten? Quines creixeran més ràpid?
Això significa que haurem de facilitar tots els recursos necessaris per a que els infants puguin treballar de manera autònoma i col·laborativa, fomentant d’aquesta manera, la responsabilitat. En definitiva, volem que els alumnes aprenguin a aprendre a partir de les seves decisions i els seus propis errors.


QUÈ HAN TREBALLAT ANTERIORMENT?
Prèviament a la realització de l’activitat en si, la mestra farà una sèrie de preguntes per observar els coneixements previs que tenen els seus alumnes, com per exemple: Què és una planta? Quines característiques tenen? De què s’alimenten? Què necessiten per viure? Per a què serveixen? etc.
Els alumnes respondran a les preguntes amb afirmacions com: són de color verd, necessiten aigua per viure, són (o no) éssers vius, necessiten terra i sol...
L’activitat començarà un mes desprès que s’hagi treballat el tema de les plantes, les llegums com a llavors, i les seves utilitats. Per tant, una setmana abans de començar el racó, la mestra explicarà als alumnes que les llegums són les llavors de les quals surten les plantes. Portant, fins i tot, llavors de diferents aliments (fruites, verdures...) per a veure les diferencies i les característiques de cadascuna.


POSADA EN COMÚ DEL GRUP
A les dues setmanes d’haver començat el racó és un bon moment per posar en comú els resultats de totes les conclusions a les que haguem arribat. Fins i tot, la mestra pot comentar algunes qüestions que hagin passat desapercebudes pels alumnes. Primerament, la mestra pregunta als alumnes què els hi ha succeït a les llenties. Seguidament, pregunta qui té la planta viva, i demana un voluntari que la tingui així per a que expliqui a la resta de la classe  què és el que ha tingut de fer i perquè ho ha fet d’aquesta manera.
Aleshores, un cop els nens comparteixen les seves vivències personals amb cadascuna de les seves plantes, també resolen dubtes ja que segurament a altres nens no els hi ha crescut la planta per la falta d’algun tipus de factor, fent que siguin ells els protagonistes explicant les causes i conseqüències davant d’aquestes situacions.


AVALUACIÓ
Per poder avaluar, la mestra recupera les preguntes i respostes donades al començament del racó quan els alumnes van fer la predicció i evocació de les seves idees inicials, llavors les compara amb les respostes sobre el que ha anat succeint durant el transcurs del racó i les notes que ha anat apuntant.
Els alumnes aniran fent fotografies dels seus gotets cada 2 dies per deixar constància dels canvis que van sofrint les llavors. La mestra ha de demanar als nens que a partir de les fotografies que han anat fent facin un dibuix del que han vist, i que enganxin  en un full dos fotografies que mostrin l’evolució del seu gotet.
La mestra els hi sol·licitarà individualment que expliquin el dibuix i les fotos. Amb preguntes dirigides  a explicar amb les seves paraules el desenvolupament  de la seva planta, si ha crescut o no, i a comparar el creixement de totes les llegums de l’aula, observant si el resultat obtingut és similar al que havien predit. A partir de les seves respostes la mestra podrà avaluar el resultat de cada nen i el resultat del treball en grup.