EL LABORATORI DE LES MESCLES
El tema de treball del nostre racó és la composició de la matèria,
que provoca que la mescla de diferents substàncies no tingui sempre el mateix
resultat. Els alumnes tindran a l’abast tot un seguit de substàncies
(tant líquides com sòlides) per a fer mescles i comprovar què passa quan es
barregen. Amb aquest racó pretenem apropar la ciència als infants de manera
lúdica, on siguin ells mateixos els que triïn les substàncies i experimentin
amb les mescles.
OBJECTIUS
Els objectius principals del
racó són:
- Diferenciar entre substàncies pures i mescles.
- Discriminar entre els diferents tipus de mescles homogènies i
heterogènies.
- Comprendre que no tots els líquids es dissolen amb aigua.
A més d’aquests objectius, també volem aconseguir uns altres de secundaris relacionats amb la
descoberta d’un mateix:
- Manipular i experimentar de manera autònoma, prenent les pròpies
decisions.
- Desenvolupar la motricitat fina
- Mostrar cura i respecte pel material i pels companys.
METODOLOGIA
El racó està destinat a una classe de P5 composta per 25 alumnes, amb nens entre
5 i 6 anys. El racó es portarà a terme durant el tercer trimestre del curs,
després de que s’hagi treballat els diferents tipus de substàncies a classe.
Per tal d’introduir el racó, es farà una classe teòrica amb tots els nens on
s’explicaran les diferències entre substància pura i mescla, i els diferents
tipus de mescles que existeixen.
Pel que fa a la temporització, el racó es realitzarà dos cops a la
setmana durant 45 minuts, des de l’inici del tercer trimestre fins a final de
curs. Per tant, cada grup composat per 5 alumnes, passarà set vegades
aproximadament pel racó del laboratori, podent realitzar diferents tipus de mescles.
Després de realitzar cada mescla els alumnes hauran de fer una fotografia,
amb la càmera digital de la classe, al resultat obtingut que enganxaran a un
mural comú de tota la classe. El mural portarà el títol de “El Laboratori de
les Mescles” i estarà situat a una paret de la classe, al costat del racó de les
mescles. Al final de cada mes hi haurà una posada en comú, on els nens
faran una presentació dels seus descobriments a tot el grup-classe, de manera
que podran compartir amb els altres els seus aprenentatges.
La manera d’avaluar els aprenentatges dels alumnes serà mitjançant
l’observació directa mentre treballen i la formulació de preguntes que la
mestra farà a mesura que avancen les sessions de racons. La mestra disposarà
d’una graella de freqüència on anirà anotant els progressos dels alumnes.
MATERIALS
Per portar a terme el racó de les mescles posarem a l’abast dels alumnes
tot un seguit de materials, tan específics com variables, per tal de que puguin
realitzar diferents mescles de manera autònoma o en petit grup. Els materials
específics dels que disposaran són lupes, embuts, bols, safates, culleres i
càmera digital fotogràfica. Els materials variables seran tot el seguit de
substàncies, tan sòlides com líquides.
A continuació exposem els diversos tipus de material orgànic i no orgànic,
així com la seva organització i embassat dins del racó:
Substàncies líquides
Aigua (en ampolles petites de plàstic de 33cl): És una de les substàncies més
corrents i habituals per als alumnes, és incolora, no té sabor i considerem que
és essencial per realitzar mescles.
Oli (1 ampolla de plàstic petita): Mesclant l’oli amb l’aigua els alumnes
podran apreciar una mescla heterogènia líquida, degut a les diferents densitats
dues substàncies líquides no sempre donen com a resultat mescles homogènies.
Suc de taronja (en ampolles petites de plàstic): Tenyeix l’aigua, no es pot separar quan
es mescla amb aigua, però els infants poden apreciar que les dues substàncies
s’han mesclat.
Substàncies sòlides
En pols: Cacau (dissoluble en substàncies líquides), farina (no dissoluble en
aigua), sal (soluble en substàncies líquides), sorra de platja (no es dissol,
es poden separar).
No solubles en aigua: Pedres petites, mongetes, cigrons, arròs. Gràcies a aquests materials els
alumnes podran diferenciar les mescles heterogènies.
Tarrons de sucre: Són solubles en aigua i ens ajudaran a demostrar que alguns elements
sòlids que no necessàriament es troben en pols (com la sal o el sucre), també
es dissolen.
PROTOCOL DE MANTENIMENT DEL MATERIAL
Es requereix que sempre, al finalitzar els racons, els infants que han
participat en el “Laboratori de les Mescles” netegin els utensilis que han
utilitzat amb aigua i els deixin assecant a l’espai corresponent. D’altra banda,
també hauran d’omplir d’aigua les ampolles que hagin buidat, i buidar les
mescles líquides a la pica. Els alumnes encarregats de la setmana portaran a la
cuina els recipients que continguin les mescles d’oli per tal de poder-lo
reciclar adequadament.
Els infants també hauran de guardar al recipient corresponent els elements
sòlids que es puguin reutilitzar i eliminar aquells que comencin a trobar-se en
mal estat o a perdre la seva solidesa, com és el cas dels cigrons o les
mongetes quan tenen contacte durador amb l’aigua . Quan els materials s’esgotin
els encarregats de la setmana hauran d’omplir novament els recipients, demanant
els materials alimentaris a la cuina de l’escola o buscant les pedres i la
sorra al pati, amb l’ajuda del mestre.