diumenge, 4 de novembre del 2012

Els ocells

El nostre grup està format per l'Andrea Campos, la Marta Juanpera, la Sònia Murcia, la Marta Solé i la Sandra Vázquez, i el tema del nostre racó és els ocells, i hem escollit aquest tema perquè són animals molt propers als infants. Hem pensat que el fet de treballar un animal que es troba en el seu dia a dia serà positiu, ja que el nen coneixerà més el seu entorn. A més, el fet de que els ocells volin atrau als infants i fomenta l’aparició de preguntes.

Dins d'aquesta temàtica dels ocells, a banda de treballar els diferents hàbitats en els que viuen i les principals característiques d'aquests, volem treballar la manera com es desplacen, és a dir, com i perquè volen i si tots volen o trobem especies que no.

Els objectius que ens hem plantejat per aquest racó són els següents:

- Aproximar a l'infant als animals del seu entorn més pròxim.
- Aprendre a respectar els éssers vius.
- Aprendre com viuen i evolucionen aquests animals (funcions vitals:: nutrició, reproducció, canvi en el temps...).
- Conèixer els diferents hàbitats on poden viure els ocells.
- Refelxionar sobre les diferents possibilitats de desplaçament.
- Conèixer les diferències entre els ocells i les altres espècies animals, sobretot amb els humans.
- Aprendre els hàbits de manteniment i les necessitats d'aquest animal.

Aquest racó està pensat per fer-lo l'últim trimestre de P4. Treballarem dos cops a la setmana durant 45 minuts en cada sessió. Dins d'aquest temps hi incluïm el que dura el racó i el temps per recollir. En aquest racó hi estaran durant 3 setmanes, és a dir, un total de 6 sesions. Tot i així, el temps que dediquem al racó dependrà de la motivació i implicació que tinguin els infants.

Hem dissenyat tres activitats per aquest racó, i es farà una activitat per setmana, per tant, dedicarem 2 dies a cada activitat.

La primera activitat està pensada per fomentar l'autonomia, ja que proposarem una activitat en la que els nens hauran de buscar a casa fotografies, dibuixos, retalls de diaris d'ocells i hauran de ressaltar allò que els cridi més l'atenció (ales, bec, colors, potes...). I en la segona sessió posarem en comú totes les fotografies que ha portat cada alumne de casa seva i entre tots buscarem què tenen en coú, partint d'això comprovarem les nostres teories a partir de l'observació de l'animal al racó. Aquesta activitat es farà la primera setmana.

La segona activitat està pensada per fomentar la cooperació amb petit grup. Aquesta activitat consistirà en que dins del racó hi hagin dues capses amb diferents materials:
- Una per a fer les ales: Petites canyes de bambú, paper de seda i cole en barra.
- Una altra per fer peus d'ànec: cartolina, tisores i cola en barra.

Els intants que es troben en el racó podran escollir quina de les dues capses volen fer. Un co escollida crearan les ales o els peus tot ajudant-se els uns als altres i tenint una mostra de com fer-ho. Un cop les hagin acabat podran disfressar-se i imiatr el desplaçament de les aus.


I la tercera activitat està pensada per fomentar l'observació i la responsabilitat. Consistiria en que els alumnes facin un dibuix tot observant l'animal i, al final del dia, explicaran a la resta de companys el que han representat/dibuixat. Al final, aquesta activitat la complementaríem amb el fet que cada tres dies a la setmana un alumne diferent s'emporti el periquito a casa, això permetrà augmentar la responsabilitat de cadescún dels alumnes, ja que s'haurà d'encarregar del seu manteniment durant aquells dies.

Per avaluar l'aprenentatge que han fet els alumnes amb la realització dels racons planificarem una sessió al finalitzar. En aquesta sessió els alumnes estarien asseguts a terra en forma de rotllana, inclosa la mestra, perquè d'aquesta manera es sentin dins del grup, es vegin i s'escoltin uns als altres. El primer que faríem seria preguntar i deixar que ells mateixos expliquessin què han fet en aquest racó i quines coses els hi ha agradat i quines no. Durant aquesta explicació els infants podrien mostrar a la mestra i a la resta de companys el que han fet i compartir-ho, això ho farien surtin de dos en dos al mig de la rotllana.