diumenge, 4 de novembre del 2012



EL RACÓ DEL RECICLATGE


El nostre grup, format per la Mònica Hernández, la Raquel Florit i la Isabel Ferraz, s’ha centrat en el tema del reciclatge.

Hem cregut que és un tema que avui en dia està molt present a les escoles i a la societat. Sabem que el reciclatge és complex i per això pensem que els nens han d’estar familiaritzats amb les accions de reciclatge, per tal de poder fer entre tots una Terra més sostenible, ensenyar-los els motius pel qual la societat ha decidit prendre aquestes mesures i sobretot com es duen a terme: com es recicla i què es recicla.

D’aquesta manera, doncs, ha sorgit aquest racó que tindríem a l’aula durant tot l’any i al llarg dels dos cursos de P-4 i P-5 d’educació infantil. Pretenem que sigui un aprenentatge significatiu i funcional tant dins com fora de l’aula. Volem arribar a conscienciar els infants i les seves famílies de la importància del reciclatge, ja que és fonamental que junts aconseguim tenir cura del nostre entorn i el medi ambient.

El nostre racó consta de tres activitats. Cada activitat romandrà al racó 6 dies (2 per cada  mes de l’any escolar), d’aquesta manera, cada 6 dies l’activitat al racó serà diferent i sempre amb un grau de dificultat més alt. El racó es durà a terme amb dues classes barrejades, la de P-4 i la de P-5 i hi haurà uns 5-7 nens per racó, ja que el fet de què es relacionin nens de diferents edats farà que s’ajudin els uns als altres, que estableixin vincles, que conversin... Nosaltres hem pensat que cada cop que toqui estona de racons, els nens escolliran  a quin volen anar aquell dia. Es procurarà que tots els infants passin com a mínim un cop per aquest racó, i si algun nen no volgués escollir aquest en concret o tingués una predilecció per el mateix o per un altre, la mestra indirectament el deixarà escollir cap el final per tal que les possibilitats d’elecció siguin més escasses i així mirar de dirigir estratègicament la seva decisió.  






Abans de començar l’hora dels racons, la mestra posa els infants en rotllana i els exposa breument el que es pot fer a cada racó, al del reciclatge i a la resta que hi hagi a l’aula. En el cas del “Racó del reciclatge”, la mestra els explicarà l’activitat programada per aquell dia i tot allò que poden i no poden fer. També hem cregut interessant dotar el racó amb informacions i documents com ara llibres infantils i contes, imatges explicites, revistes, etc. amb els que podran consultar i/o ampliar els seus coneixements (com ara, d’on venen certs materials o cap a on van les deixalles quan les llencem als contenidors del carrer) i resoldre els seus dubtes  (com ara: això que tinc a les mans... on ho he de posar?)













La primera activitat consta de 4 àlbums, un per cada contenidor. Els infants hauran d’agafar imatges de diferents materials (adhesius) amb velcro d’una capça i enganxar-les a l’àlbum corresponent. 

A la segona activitat, els infants primer hauran d’estar una estona experimentant, tocant, mirant i analitzant cada material reciclat que hi haurà sobre la taula i que la mestra haurà deixat expressament. Un cop creguin que tenen clares les diverses característiques: semblances, diferències, tactes, colors, etc. dels objectes varis, els hauran de reciclar col·locant-los en els contenidors corresponents: el verd, el blau, el groc o el marró. 
Finalment, a la tercera activitat, els infants utilitzaran tot allò que han anat reciclant i amb el que han treballat al llarg del curs, per crear noves coses: objectes, joguines... utilitzant la imaginació i alhora aprenent a donar usos nous als materials usats.

Un cop acabat el racó, les dues classes per separat faran una posada en comú on exposaran el que han fet durant les diferents sessions, com s’ho han passat, què han après, què no entenen encara, quins dubtes han sorgit, si els ha agradat, quina nova cosa han creat, etc. D’aquesta manera, la mestra veurà a partir de les intervencions dels nens què han estat fent els infants, si han après, si han modificat els seus coneixements, si és necessari que expliqui alguna cosa amb més detall, si ha d’ajudar algun infant a modificar el contingut...



Pretenem que així els alumnes, al llarg dels dos anys d’infantil, es conscienciïn del seu entorn i de les seves accions; i puguin aprendre què és la sostenibilitat i com amb petits esforços  tots podem aconseguir que el nostre planeta estigui més net


Per acabar la nostra exposició del racó, us explicarem com hem decidit  que es durà a terme la seva avaluació. A principi de curs, la mestra i els infants hauran tractat una mica el tema (també a P-3) per tant, serà un bon moment per comprovar quins són els coneixements previs que tenen els alumnes i quina predisposició tenen abans d’iniciar el racó. 



Durant el racó, la mestra observarà què fan els alumnes durant aquella estona i també mirarà com ho han fet al final de l’activitat (si els àlbums tenen les enganxines ben posades, si en els contenidors hi ha els materials adequats...). Finalment, tindrà en compte com s’ha desenvolupat la posada en comú. Per a les avaluacions de les tres activitats, la mestra farà servir unes taules d’observació en funció dels objectius proposats.


Esperem que us hagi semblat interessant i que amb aquest breu resum del nostre treball entengueu la nostra idea i els motius pels quals ens vam decidir a treballar aquest tema.