EL RACÓ DEL RECICLATGE
El nostre grup, format per la Mònica
Hernández, la Raquel Florit i la Isabel Ferraz, s’ha centrat en el tema del
reciclatge.
Hem cregut que és un tema que avui en dia
està molt present a les escoles i a la societat. Sabem que el reciclatge és
complex i per això pensem que els nens han d’estar familiaritzats amb les accions
de reciclatge, per tal de poder fer entre tots una Terra més sostenible, ensenyar-los els motius pel qual la societat ha
decidit prendre aquestes mesures i sobretot com es duen a terme: com es recicla i què es recicla.
D’aquesta manera, doncs, ha sorgit aquest
racó que tindríem a l’aula durant tot
l’any i al llarg dels dos cursos de P-4
i P-5 d’educació infantil.
Pretenem que sigui un aprenentatge significatiu i funcional tant dins com fora
de l’aula. Volem arribar a conscienciar els infants i les seves famílies de la importància del reciclatge, ja que és
fonamental que junts aconseguim tenir
cura del nostre entorn i el medi ambient.
El nostre racó consta de tres activitats. Cada activitat
romandrà al racó 6 dies (2 per
cada mes de l’any escolar), d’aquesta
manera, cada 6 dies l’activitat al racó serà diferent i sempre amb un grau de
dificultat més alt. El racó es durà a terme amb dues classes barrejades, la de
P-4 i la de P-5 i hi haurà uns 5-7 nens
per racó, ja que el fet de què es relacionin nens de diferents edats farà
que s’ajudin els uns als altres, que
estableixin vincles, que conversin... Nosaltres hem pensat que
cada cop que toqui estona de racons, els nens escolliran a quin volen anar aquell dia. Es procurarà
que tots els infants passin com a mínim
un cop per aquest racó, i si algun nen no volgués escollir aquest en
concret o tingués una predilecció per el mateix o per un altre, la mestra
indirectament el deixarà escollir cap el final per tal que les possibilitats
d’elecció siguin més escasses i així mirar de dirigir estratègicament la seva
decisió.
Abans
de començar l’hora dels racons, la mestra posa els infants en rotllana i els
exposa breument el que es pot fer a cada racó, al del reciclatge i a la resta
que hi hagi a l’aula. En el cas del “Racó
del reciclatge”, la mestra els explicarà l’activitat programada per aquell
dia i tot allò que poden i no poden fer. També hem cregut interessant dotar el
racó amb informacions i documents com ara llibres
infantils i contes, imatges
explicites, revistes, etc. amb els que podran consultar i/o ampliar els
seus coneixements (com ara, d’on venen certs materials o cap a on van les
deixalles quan les llencem als contenidors del carrer) i resoldre els seus
dubtes (com ara: això que tinc a les mans... on ho he de posar?)
La primera activitat consta de 4 àlbums, un per cada contenidor. Els infants hauran d’agafar
imatges de diferents materials (adhesius)
amb velcro d’una capça i enganxar-les a l’àlbum corresponent.
A la segona activitat, els
infants primer hauran d’estar una estona experimentant,
tocant, mirant i analitzant cada material reciclat que hi haurà sobre la taula
i que la mestra haurà deixat expressament. Un cop creguin que tenen clares les
diverses característiques: semblances, diferències, tactes, colors, etc. dels
objectes varis, els hauran de reciclar
col·locant-los en els contenidors corresponents: el verd, el blau, el
groc o el marró.
Finalment, a la tercera activitat,
els infants utilitzaran tot allò que han anat reciclant i amb el que han
treballat al llarg del curs, per crear
noves coses: objectes, joguines... utilitzant la imaginació i alhora
aprenent a donar usos nous als materials usats.
Un
cop acabat el racó, les dues classes per separat faran una posada en comú on exposaran el que han fet durant les diferents
sessions, com s’ho han passat, què han après, què no entenen encara, quins
dubtes han sorgit, si els ha agradat, quina nova cosa han creat, etc. D’aquesta
manera, la mestra veurà a partir de les
intervencions dels nens què han estat fent els infants, si han après, si
han modificat els seus coneixements, si és necessari que expliqui alguna cosa
amb més detall, si ha d’ajudar algun infant a modificar el contingut...
Pretenem que així els alumnes, al llarg dels dos anys d’infantil, es conscienciïn del seu entorn i de les seves
accions; i puguin aprendre què és la sostenibilitat i com amb petits esforços tots podem aconseguir que el nostre planeta estigui més net.
Per acabar la nostra exposició del racó, us explicarem com hem decidit que es durà a terme la seva avaluació. A principi de curs, la
mestra i els infants hauran tractat una mica el tema (també a P-3) per tant,
serà un bon moment per comprovar quins són els coneixements previs que tenen
els alumnes i quina predisposició tenen abans d’iniciar el racó.
Durant el racó, la mestra observarà
què fan els alumnes durant aquella
estona i també mirarà com ho han fet al
final de l’activitat (si els àlbums tenen les enganxines ben posades, si en
els contenidors hi ha els materials adequats...). Finalment, tindrà en compte
com s’ha desenvolupat la posada en comú.
Per a les avaluacions de les tres activitats, la mestra farà servir unes taules d’observació en funció dels
objectius proposats.
Esperem que us hagi semblat interessant i que amb aquest breu resum del
nostre treball entengueu la nostra idea i els motius pels quals ens vam decidir
a treballar aquest tema.