divendres, 9 de novembre del 2012

El racó dels sentits

El nostre grup està compost per la Cristina Fernández, l’Anaís García, l’Alaitz Jiménez i la Maria Vicente.  El racó dels sentits és un racó on els infants podran desenvolupar els cinc sentits (vista, oïda, tacte, gust i olor) i prendre consciència de la existència d’aquests. Amb aquest racó, treballarem diversos continguts del currículum de la segona etapa d’Educació Infantil. Concretament, els aspectes que treballarem són la descoberta d’un mateix, la descoberta de l’entorn natural i social i l’intercomunicació i el llenguatge.

Els
destinataris d’aquest racó són nens de P-5. En ell  treballaran i desenvoluparan els sentits a partir de la pèrdua d’un.  En aquesta primera part del racó es parlarà sobre tres dels cinc sentits, la vista, l’oïda i el tacte, i es desenvoluparan, sobretot, els sentits del tacte i l’oïda a partir de la pèrdua del sentit de la vista.

Els objectius generals que es pretenen aconseguir són els següents:
  • Ser coneixedors dels sentits de la vista,  l’oïda i el tacte.
  • Conèixer els òrgans principals implicats en els sentits de la vista, l’oïda i el tacte.
  • Desenvolupar els sentits del tacte i l’oïda.
  • Fomentar les capacitats de cada òrgan.
  • Desenvolupar la capacitat d’empatia amb persones discapacitades. Ser capaç d’entendre-les.
  • Treballar diversos continguts del currículum d’Educació Infantil.

Per altra banda també hem de tenir en compte el que saben els alumnes i  el que han treballat prèviament. Els alumnes que durant els 0-3 anys van poder anar a la guarderia van treballar amb “La panera dels tresors” els sentits del tacte, el gust, l’olfacte, l’oïda i la vista i els diferents atributs dels objectes com ara el pes, la temperatura, la forma, el color, l’olor i el so entre d’altres. Aquells infants que no van poder anar a la guarderia tenen alguna referència dels sentits  gràcies a les experiències que han rebut sobre el dia a dia, però no tenen consciència de quin sentit utilitzen, ni dels òrgans principals implicats en cada sentit...

No obstant, a P-4 tots junts van treballar algunes parts principals del cos humà com el cap, el coll, el tronc, els braços, les cames, les mans i els peus.

Caldrà fer una posada en comú, i a partir del que els alumnes sàpiguen, introduir el tema dels sentits. Caldrà explicar als alumnes que són, a través de quins òrgans principals succeeixen, que ens aporten i permeten fer... D’aquesta manera al racó podran posar tots aquests nous coneixements a la pràctica.


ACTIVITATS RELACIONADES I DE CONTINUACIÓ

TACTE
  • Activitat 1: Aquesta activitat es basa en que els infants es facin massatges entre ells. L’espai que utilitzarem fer portar-la a cau serà l’aula de psicomotricitat. Pel que fa al material, a més de matalassos per estirar-se els infants, hi hauran quatre capses amb diferents materials en cadascuna: una estarà plena de plomes, altre de pilotes de goma, altre d’esponges i l’última amb una tapa d’un pot de cuina, un material més dur que els anteriors. Tot el material és homologat i es pot netejar i reutilitzar. Els infants es posaran en parelles; un d’ells estarà estirat al matalàs amb els ulls tancats i l’altre és el que agafarà un objecte i li farà al massatges al company. Posteriorment, es canviaran els rols. Amb aquesta activitat, els infants noten diferents sensacions a la seva pell en funció del material utilitzat i el tacte d’aquest al utilitzar-lo per fer el massatge.
  • Activitat 2: L’activitat consisteix en esbrinar quin objecte estan tocant els infants amb els ulls tapats, desenvolupant d’aquesta manera el sentit del tacte. El material que es necessita són 10 capses amb un forat en mig, suficientment gran per a que càpiga la mà d’un nen, les quals estaran distribuïdes a sobre de les taules en dos files un davant l’altra, 5 i 5. Per altra banda, es necessiten 5 objectes dobles, és a dir:  2 llibres, 2 peluixos, 2 guants, 2 boles de ping-pong, 2 claus i 2 boles de plastilina. Necessitem d’un mateix objecte dos exemplars perquè els infants, a més a més, d’esbrinar què és el que estan tocant amb els ulls tancats, trobin  la parella de l’objecte a la fila del davant. Aquesta activitat d’esbrinar i buscar la parella, la poden fer més d’un cop amb tots els objectes. Per minimitzar el temps a l’hora de recollir, les capses de la fila 1 seran de color vermell, i les de las fila 2 de color verd. Així només les han d’endreçar per colors si les mouen de lloc. Tot el material es pot natejar, però algun s’haurà de canviar més ràpid que d’altres com les capses. Per aquesta activitat es pot utilizar l’aula habitual.
    FILA 1: llibre  guant  bola  peluix  claus  plastIlina
    FILA 2: plastIlina  bola  claus  guant  peluix  llibre
OÏDA
  • Activitat 3: L’activitat consisteix en ballar en funció del ritme de la música amb els ulls tancats, per poder concentrar-se millor sense estar mirant als companys. En aquest cas els taparem els ulls amb un mocador per evitar que algú els obri. L’espai es realitzarà a l’aula de música de l’escola. Limitarem l’espai fent una gran rodona amb coixins i colxonetes de l’aula de psicomotricitat per evitar que els infants es topin amb les taules i els instruments musicals que hi ha a l’aula. Quan trepitgin aquests materials sabran que han de donar mitja volta. Pel que fa al tipus de música, n’hi haurà de diferents tipus, per exemple, música lenta, de relaxació com la música clàssica, una altre música més moguda com el rock&roll, etc. En aquest cas es necessita el suport d’una  una mestra més amb aquests alumnes per controlar el casset i que ningú s’entrebanqui. Però actuarà com a observadora i no intervindrà en el desenvolupament de l’alumne en l’activitat.
  • Activitat 4: Aquesta activitat es farà en un racó del pati. Els infants es posaran en parelles, cadascuna ben separada de l'altra. Un de la parella portarà els ulls tapats amb un mocador i l'altra no. Qui té els ulls oberts (l'anomenem A), acompanyarà i guiarà al seu company (B) fins un punt del pati. Un cop el deixa fix sense que es pugui moure ell s'anirà quatre metres (de manera orientativa) més enllà del seu company i marcarà la seva posició amb una ratlla al terra. Posteriorment, el nen A li dirà al B: Ja pots començar a caminar! Llavors l'A anirà donant indicacions al B per a que aquest arribi al punt on es troba ell sense veure res. Un cop es trobin tots dos, es canvien els rols. El material que s'utilitzarà per fer l'activitat serà un gruix per fer la marca al terra. La mestra només avaluarà i observarà la dinàmica per veure si han assolit l'objectiu d'aquesta activitat.

Després de cada activitat els alumnes dedicaran deu minuts per fer una reflexió conjunta sobre com els hi ha antat l'activitat, que han experimentat...

Finalment, quan els infants hagin passat per tots els racons, els que hem tractat en aquest treball i els dos que falten, aquests hauran de fer la següent fitxa relacionant l'acció que fa el nen amb el sentit que utilitza per fer-la. D'aquesta manera es podrà observar si han assolit els coneixements i identifiquen cada sentit.



Un cop els infants hagin passat per tots els racons dels sentits, el de la vista, l’oïda, el tacte i el gust, es pot fer un taller per posar en comú tots els coneixements que han adquirit, per exemple, en forma de mural.

Aquest racó dóna peu a poder fer un projecte sobre el cos humà. Si els infants els hi ha engrescat el tema dels sentits, com hi estan implicades parts del cos i han estudiat les pertinents, es pot continuar ampliant aquest coneixements amb el projecte pensat.

AVALUACIÓ
L’avaluació que farem servir és continuada durant la seqüència d’activitats proposades al racó. La mestra anirà observant l’evolució dels alumnes, la seva implicació, l’interès i el compliment dels objectius proposats.