dijous, 8 de novembre del 2012

El racó d'en Gus- Gus


PRESENTACIÓ DEL RACÓ

El racó que hem decidit crear per treballar a la nostra aula d’educació infantil, l’hem anomenat el racó d’en Gus-Gus. El títol del racó coincideix amb el nom del capgròs el qual ha estat escollir prèviament per tot el grup classe de manera democràtica. Aquesta idea va sorgir a partir d’una sortida cultural que vam realitzar a les basses de Castellar de n’Hug, on vam poder observar diferents animals d’aquest habitat, entre ells la granota.
Vam trobar oportú aprofitar l’interès que els infants van mostrar per aquest animal per crear un racó a l’aula on els infants poguessin observar i experimentar el cicle vital de la granota, observant d’aquesta manera el pas del temps i els canvis fisiològics que experimenta la granota.

Objectius principals de l’activitat

Tenint en compte aquestes idees, els objectius generals i específics que ens plantegem són:
Objectius generals
1- Observar les característiques i comportaments de les granotes.
2- Reconèixer els canvis que es produeixen en les granotes en el decurs del seu desenvolupament.
3- Mostrar iniciativa i curiositat pel racó.
4- Formular i verificar hipòtesis.
5- Promoure el respecte envers els éssers vius.
6- Gaudir de l’activitat.

Justificació de l’elecció de la temàtica
Creiem que en l’etapa de l’educació infantil és molt important treballar aspectes relacionats amb l’àrea de la descoberta de l’entorn, perquè creiem que és fonamental que des de petits reconeguin l’entorn que els envolta i així prenguin consciència de la importància que té aquest a la nostra vida i desenvolupin una actitud respectuosa envers aquest. Aquests aspectes queden recollits en les capacitats 3 i 4 del currículum..
A més a més, el fet de treballar amb éssers vius permetrà als alumnes observar el cicle vital d’aquests i entendre millor l’evolució humana, ja que com a éssers vius tots tenim unes necessitats vitals bàsiques en comú.
CONTEXTUALITZACIÓ

Alumnat
Aquest racó està destinat a infants d’entre 4 i 5 anys que estiguin cursant P5. A l’hora de treballar aquest racó, dividirem el grup classe (que consta de 25 alumnes) en grups de 5 persones per aconseguir d’aquesta manera un tracte més individualitzat sobre els alumnes i per a que aquests puguin aprofitar al màxim els recursos que s’ofereixen dins del racó.

Conceptual
El fet d’observar en primera persona l’evolució de l’animal, els permetrà entendre millor el seu cicle vital i els canvis que aquest comporta a diferents nivells. Tal i com hem comentat a la part introductòria del treball, aprofitarem l’interès que els infants van mostrar durant la sortida cultural pels capgrossos, per formular preguntes als alumnes sobre què saben en relació a aquests animals (sobre el seu hàbitat, la seva alimentació, etc.). Cal destacar també que, prèviament, ja s’ha parlat a l’aula sobre la natura i els animals, els diferents medis que existeixen, etc. i que utilitzarem la setmana prèvia a l’inici del racó per anar introduint a l’aula el tema a tractar, descobrir quins són els conceptes inicials que tenen els infants i què és el que els motiva més en relació a la creació del futur racó.

METODOLOGIA DEL TREBALL

Activitat inicial: Recollida d’informació per a preparar el racó
Prèviament a la creació física del racó dins de l’aula, s’ha plantejat el tema amb els infants i se’ls hi ha proposat diverses activitats per recopilar informació sobre els capgrossos (i les granotes)  i les seves característiques. De manera voluntària, els nens portaran tot allò que trobin per casa o tinguin a l’abast que tingui relació amb la temàtica del racó, per augmentar així la informació que els nens podran trobar en aquest.
Quan tinguem recopilada la informació, entre tots farem una posada en comú de tot el que hagin portat els alumnes (fotografies, peluixos, llibres, explicacions, etc.) i la portarem a un estant que estarà situat dins del mateix racó. Per la seva part, la mestra també contribuirà amb els materials del racó que serviran als nens per tenir tota la informació que necessitin i augmentar el seu coneixement sobre els capgrossos.
La mestra posarà al costat de la peixera on viurà el capgròs una lupa per a que els infants puguin veure amb tot detall les fases de la metamorfosi de l’animal. Un cop reunits tots els materials i posat el capgròs a la peixera, ja tenim el racó preparat per començar amb el projecte.

Activitats de desenvolupament
Les activitats de desenvolupament que ens hem plantejat fer en aquest racó tenen com a objectiu “el manteniment” del racó i tot el que això comporta, per veure el procés del pas del temps, és a dir, són activitats destinades a: la neteja de l’hàbitat d’en Gus- Gus, la higiene d’en Gus-Gus i l’alimentació del mateix. És per això que totes aquestes activitats es duran a terme  cada setmana.
1- Alimentació d’en Gus- Gus
2- Higiene de l’hàbitat d’en Gus Gus
3- Captar en fotografies el dia a dia d’en Gus Gus
4- Cura/ manteniment general del racó
5- Altres activitats relacionades amb l’animal: Pel·lícules, documentals, etc
Prèviament, haurem recollit informació conjuntament de què menja, quan menja,etc. Després de tenir aquesta informació, per taules agrupats en 5; uns seran els encarregats del menjar altres de la higiene, altres els fotògrafs, altres de l’estètica del racó i altres de la renovació del racó i l’aportació de nous materials per saber-ne més. Cada setmana aniran canviant els grups perquè tots els grups passin per totes les activitats. Som conscients que el cap de setmana no tenim nens a l’escola, és per això que la dona de la neteja ens ajudarà i li posarà ella el menjar corresponent als dos dies de cap de setmana.

Activitats finals: Taller i àlbum de fotos
a)    El taller
·Desenvolupament de l’activitat:
Una vegada finalitzat el racó, acabarem l’activitat realitzant un taller conjunt en el qual els infants confeccionaran un mural on podran resumir tot allò que han après gràcies a l’observació directa del desenvolupament de la granota; a través de la informació facilitada per altres companys; a través de diversos recursos com poden ser contes o imatges, etc. Es tractaria doncs, de fer un mural que recollís tots els aprenentatges que han construït. Un cop acabat el mural, que es realitzaria sobre un paper d’embalar gran, decidirem entre tots els membres de la classe el lloc on col·locar-lo.
b)    Àlbum d’imatges
·Desenvolupament de l’activitat
Una de les activitats proposades com a activitats de desenvolupament ha estat anar realitzant fotografies un cop per setmana per tal de poder observar els canvis que ha experimentat el capgròs al llarg del procés de desenvolupament. Aquesta activitat, que es realitzaria de manera conjunta amb tots els membres de l’aula, seria doncs, la organització de les imatges realitzades durant aquest procés i l’elaboració d’un àlbum. Enganxaríem les fotografies en fulls seguint l’ordre en què es van produir i al darrere podríem anar apuntant els canvis que es poden observar en les imatges. Quan acabem l’elaboració de l’àlbum el podríem col·locar en el racó de la biblioteca per tal que els infants puguin observar-lo tantes vegades com vulguin.   


JUSTIFICACIÓ DELS ASPECTES IMPORTANTS PER A LA REALITZACIÓ DEL RACÓ

On viurà l’animal? en un aquari gran on hi crearem un ambient similar a l’ecosistema que habiten en llibertat. Inicialment, quan tinguem el capgròs, en el fons de l’aquari hi col·locarem sorra i algues que serviran d’aliment per aquest i hi afegirem aigua. Mica en mica, quan el capgrossos comenci a tenir potes, disminuirem la quantitat d’aigua de l’aquari i afegirem petites pedres i plantes flotants que ajudaran a que aquest comenci a sortir de l’aigua. Finalment, quan la metamorfosis de la granota sigui completa afegirem branques i fulles per a que l’aquari s’assembli el màxim al seu hàbitat real.

On situarem l’aquari? L’aquari estarà situat a la part més càlida i lluminosa de l’aula ja que és important que a les granotes els hi toqui la llum solar.

Quan netegem l’aquari? Netejarem l’aquari i canviarem l’aigua una o dues vegades a la setmana.

Què mengen els capgrossos i les granotes?
- Capgrossos: plàncton
- Capgrossos amb potes: li podem donar el mateix menjar que se’ls hi dóna als peixos en captivitat.
- Granotes: les granotes mengen aliments vius com poden ser les artèmies, mosques de la fruita o grills que es poden comprar en qualsevol botiga especialitzada.

Quan realitzarem el racó? Com hem anomenat anteriorment, l’espècie de granota amb la que treballarem es reprodueix entre els mesos de Març a Maig. Per aquest motiu, el nostre racó es durà a terme ha principis del mes de Març i finalitzarà al mes de Juny. Durant aquest període de temps els nens podran observar els diversos canvis que es van produint en la metamorfosi de la granota.

AVALUACIÓ
Com majoritàriament es fa a Educació Infantil, el nostre racó l’avaluarem a través de l’observació. Pensem que és la eina que més informació ens pot donar dels nostres alumnes i la seva evolució, tant individualment com en relació al projecte.