dimarts, 6 de novembre del 2012

Racó de geologia, estudiem la terra.



Aquest racó elaborat per l’Emma Mera, la Gema Pérez, la Marta Moreno i la Laura Ruiz, busca explicar, mitjançant una metodologia constructivista, les bases per diferenciar, conèixer i classificar els diferents sòls que podem trobar en el territori Català. 


El tema d’aquest racó va sorgir a partir del dubte d’un alumne de per què després d’haver plogut apareixien bassals i es formava fang en la terra del pati i, en canvi, en la sorra de la platja no; d’aquesta manera vam elaborar una hipòtesis per després experimentar i demostrar-la.


El racó està dirigit cap als nens/es d’una classe de P-5. Hem cregut convenient escollir aquesta temàtica perquè considerem que és un tema important per a la construcció de coneixements i per l’experimentació dels petits amb les propietats i textures que rebem de les diferents terres, per tant, és una temàtica que coneixen però que no l’han analitzat i, a la vegada, està poc treballada dins aquest àmbit.

Partint que els infants tenen idees prèvies d’aquests conceptes, treballarem adaptant el racó als seus interessos i inquietuds, experimentant, doncs, amb els diferents sòls mitjançant mètodes més científics.

Considerem que la manera d’aprendre més significativament és a partir del mètode constructivista, ja que creiem que el nen ha de ser el protagonista del seu propi aprenentatge i ha d’anar elaborant progressivament els seus propis esquemes de coneixement. Per aquest motiu, creiem que utilitzant i seguint el mètode científic deductiu, és a dir, formular l’hipòtesi i experimentar posteriorment per comprovar la certesa d’aquesta, els infants podran arribar satisfactòriament al coneixements i conceptes correctes.
Així, doncs, partint de la hipòtesis plantejada pel grup-classe, els mestres planificarem les activitats del racó, basant-nos en una metodologia de treball no dirigida on els nens/es experimentaran lliurement i raonaran el per què del que han observat.
Creiem convenient també, què el racó no tingui una durada determinada sinó que respectarem el ritme de deducció de cada infant perquè aquests arribin a la seva pròpia conclusió.
Tenint present que l’activitat de racons es realitzarà dos dies a la setmana, ens hem d’assegurar que tots els nens/es hagin passat com a mínim quatre vegades per aquest racó i, per tant, hagin superat i solucionat els seus dubtes inicials de manera satisfactòria.

Així, doncs, els objectius amb els quals ens basarem i que volem que aconsegueixin els infants són;
  • Introduir el concepte de geologia, barreja i textura.
  • Diferenciar els tipus de terra i sorra que hi ha en el nostre entorn més pròxim.
  • Observar les propietats i les diverses textures de les diferents terres.
  • Conèixer un dels factors físics importants que modifiquen el sòl: l'aigua
  • Familiaritzar-se amb material d’investigació.
  • Experimentar a partir de la manipulació.
  • Millorar la capacitat de concentració i reflexió.

Per evitar que els infants elaborin concepcions alternatives relacionades amb aquesta temàtica és important que els mestres tinguin clars uns coneixements mínims sobre el concepte de Geologia, com són les particularitats i qualitats que diferencien les terres (la textura, estructura, porositat, quantitat d’aigua, temperatura, el color, la profunditat i la salinitat); els factors que les poden modificar provocant més varietat de sorres, és a dir, el pas del temps, els canvis climàtics, estructurals i interns, el contacte amb altres elements naturals i l’acció humana.

Tot això forma la consciència dels diferents tipus de sòls segons les mides dels grans (argiles, llim “fang”, sorra fina, sorra gruixuda “graves”, elements grossos i blocs) i segons la seva funcionalitat (“arenoses”, humífers, sòls argilencs, sòls predosos i els sòls mixtos) què fa diferents cada sòl i per tant els fa únics.


MATERIALS
Per aquest racó s’han utilitzat certs materials necessaris per al desenvolupament de les diferents activitats del racó, aquestes eines són:
  • Materials específics: lupes, diversos coladors i balances.
  • Diferents sòls de l’entorn dels alumnes: sorra de la platja, terra del pati de l’escola “grava”, argila i còdol.
  • Recipients de plàstic transparent on es dipositen les diferents terres i sorres.
  • Test per col·locar els diferents sòls.
  • Regadora pel desenvolupament de les llavors i, doncs, de la futura planta o no (material pel taller).

AVALUACIÓ
L’avaluació dels mestres es basarà directament amb l’observació dels canvis conceptuals i els posteriors esquemes de coneixement que elaborin els infants.
D’altra banda, són els encarregats de controlar que tots els nens/es vagin passant per les diferents activitats del racó, és a dir, que cadascun d’ells experimenti i, doncs, observi tot el que passa, obtenint així els màxims resultats possibles perquè, llavors, concloguin i formulin alguna hipòtesi de manera autònoma.
Per tant, es pren nota i es valora que tots els infants aprenguin a realitzar les activitats en petits grups però, alhora, de manera individual; valorant tant la capacitat que tenen d’iniciativa i de responsabilitat i la capacitat de treballar en equip, col·laborar i compartir tant coneixements com el material.
Els mestres també hauran de tenir en compte la capacitat que tenen d’organitzar i raonar els seus coneixements, la facilitat o no de concentració i observació en la tasca a desenvolupar. També és important el procés que han dut a terme per arribar a una conclusió, en la qual han de ser capaços de justificar. A més, han de valorar quins coneixements han aprés amb aquest racó, com poden ser les diferències entre els tipus de sòls, els components d’ambdós, la impermeabilitat, la homogeneïtat i la heterogeneïtat en les barreges, el volum, pes i  les diferents textures.

DISTRIBUCIÓ DE LES SESSIONS
Aquest racó científic s’elaborarà dues vegades a la setmana i en ell tindran en compte 4 fases.
  • Així, doncs, la primera activitat es dedicarà a observar els 4 tipus diferents de sòl: sorra de la platja, terra del pati de l’escola “grava”, argila i còdol amb el sentit de la vista i, per fer més fàcil l’observació, cada tipus de sòl estarà en recipients de plàstic transparent. A més els alumnes disposaran d’eines com la lupa, fitxes, fotografies i dibuixos per poder fer comparacions.
  • En la segona sessió s’experimentarà mitjançant el tacte, barrejant els diferents tipus de terra, tocant-los, calculant el seu pes, sentint la textura, etc. Utilitzant en aquesta sessió el pots de diferents mides i una balança.
  • En la tercera sessió, s’observarà el gruix de cada tipus de sòl, és a dir, cada una de les diferents terres es colaran en un colador d’una mida determinada i amb uns forats determinats perquè així els nens/es observin quines sorres s’han pogut colar sense problema.
  • En la quarta i última sessió, s’experimentarà amb terra i aigua; el propòsit d’aquesta última activitat és que els alumnes descobreixin les diferents capacitats d’absorció de la terra i d’aquesta manera ells mateixos puguin verificar o no la hipòtesi.
Finalment i com a conclusió, elaborarem un petit debat un cop acabada l’activitat de racó. En ell els infants podran explicar, en primera persona, les seves experiències i els resultats obtinguts. Aquest punt serà el decisiu per l’educador per observar i analitzar els coneixements obtinguts pels seus alumnes.

ACTIVITAT DE CONTINUACIÓ, EL TALLER.
Per continuar estudiant les característiques del sòl hem pensat crear un taller de continuació que consistirà en plantar llavors en els diferents tipus de terra que han estat observant i terra de l’hort. A partir d’aquí hauran d’anar observant en quines terres és possible el creixement d’una planta i en quines no, i relacionant coneixements els alumnes hauran de ser capaços d’explicar, d’una manera adequada per les seves edats, per què creuen ells que això és degut.

Per acabar, l’objectiu d’aquest taller és aprofundir en l’estudi geològic, treballant breument les propietats de cada tipus de sòl, i es començaran a construir models científics precursors de conceptes com la nutrició, les parts bàsiques de les plantes, el concepte de vida i el cicle vital dels éssers vius.