Aquest racó elaborat per l’Emma Mera, la Gema Pérez, la Marta Moreno i la Laura Ruiz, busca explicar, mitjançant una metodologia constructivista, les bases per diferenciar, conèixer i classificar els diferents sòls que podem trobar en el territori Català.

El racó està dirigit cap als nens/es d’una classe de
P-5. Hem cregut convenient escollir aquesta temàtica perquè considerem que és
un tema important per a la construcció de coneixements i per l’experimentació
dels petits amb les propietats i textures que rebem de les diferents terres, per
tant, és una temàtica que coneixen però que no l’han analitzat i, a la vegada,
està poc treballada dins aquest àmbit.
Partint que els infants tenen idees prèvies d’aquests
conceptes, treballarem adaptant el racó als seus interessos i inquietuds,
experimentant, doncs, amb els diferents sòls mitjançant mètodes més científics.
Considerem que la manera d’aprendre més
significativament és a partir del mètode constructivista, ja que creiem que el nen
ha de ser el protagonista del seu propi aprenentatge i ha d’anar elaborant
progressivament els seus propis esquemes de coneixement. Per aquest motiu,
creiem que utilitzant i seguint el mètode científic deductiu, és a dir,
formular l’hipòtesi i experimentar posteriorment per comprovar la certesa
d’aquesta, els infants podran arribar satisfactòriament al coneixements i
conceptes correctes.
Així, doncs, partint de la hipòtesis plantejada pel
grup-classe, els mestres planificarem les activitats del racó, basant-nos en
una metodologia de treball no dirigida on els nens/es experimentaran lliurement
i raonaran el per què del que han observat.
Creiem convenient també, què el racó no tingui una
durada determinada sinó que respectarem el ritme de deducció de cada infant
perquè aquests arribin a la seva pròpia conclusió.
Tenint present que l’activitat de racons es realitzarà
dos dies a la setmana, ens hem d’assegurar que tots els nens/es hagin passat
com a mínim quatre vegades per aquest racó i, per tant, hagin superat i
solucionat els seus dubtes inicials de manera satisfactòria.
Així, doncs, els objectius amb els quals ens basarem i
que volem que aconsegueixin els infants són;
- Introduir el concepte de geologia, barreja i textura.
- Diferenciar els tipus de terra i sorra que hi ha en el nostre entorn més pròxim.
- Observar les propietats i les diverses textures de les diferents terres.
- Conèixer un dels factors físics importants que modifiquen el sòl: l'aigua
- Familiaritzar-se amb material d’investigació.
- Experimentar a partir de la manipulació.
- Millorar la capacitat de concentració i reflexió.

.jpg)
Tot això forma la
consciència dels diferents tipus de sòls segons les mides dels grans (argiles,
llim “fang”, sorra fina, sorra gruixuda “graves”, elements grossos i blocs) i
segons la seva funcionalitat (“arenoses”, humífers, sòls argilencs, sòls
predosos i els sòls mixtos) què fa diferents cada sòl i per tant els fa únics.
Per aquest racó s’han utilitzat certs materials
necessaris per al desenvolupament de les diferents activitats del racó,
aquestes eines són:
- Materials específics: lupes, diversos coladors i balances.
- Diferents sòls de l’entorn dels alumnes: sorra de la platja, terra del pati de l’escola “grava”, argila i còdol.
- Recipients de plàstic transparent on es dipositen les diferents terres i sorres.
- Test per col·locar els diferents sòls.
- Regadora pel desenvolupament de les llavors i, doncs, de la futura planta o no (material pel taller).
AVALUACIÓ
L’avaluació dels mestres es basarà directament amb
l’observació dels canvis conceptuals i els posteriors esquemes de coneixement
que elaborin els infants.
D’altra banda, són els encarregats de controlar
que tots els nens/es vagin passant per les diferents activitats del racó, és a
dir, que cadascun d’ells experimenti i, doncs, observi tot el que passa,
obtenint així els màxims resultats possibles perquè, llavors, concloguin i
formulin alguna hipòtesi de manera autònoma.
Per tant, es pren nota i es valora que tots els
infants aprenguin a realitzar les activitats en petits grups però, alhora, de
manera individual; valorant tant la capacitat que tenen d’iniciativa i de
responsabilitat i la capacitat de treballar en equip, col·laborar i compartir
tant coneixements com el material.
Els mestres també hauran de tenir en compte la
capacitat que tenen d’organitzar i raonar els seus coneixements, la facilitat o
no de concentració i observació en la tasca a desenvolupar. També és important el
procés que han dut a terme per arribar a una conclusió, en la qual han de ser
capaços de justificar. A més, han de valorar quins coneixements han aprés amb
aquest racó, com poden ser les diferències entre els tipus de sòls, els
components d’ambdós, la impermeabilitat, la homogeneïtat i la heterogeneïtat en
les barreges, el volum, pes i les diferents textures.
DISTRIBUCIÓ DE LES SESSIONS
Aquest racó científic s’elaborarà dues vegades a la
setmana i en ell tindran en compte 4 fases.
- Així, doncs, la primera activitat es dedicarà a observar els 4 tipus diferents de sòl: sorra de la platja, terra del pati de l’escola “grava”, argila i còdol amb el sentit de la vista i, per fer més fàcil l’observació, cada tipus de sòl estarà en recipients de plàstic transparent. A més els alumnes disposaran d’eines com la lupa, fitxes, fotografies i dibuixos per poder fer comparacions.
- En la segona sessió s’experimentarà mitjançant el tacte, barrejant els diferents tipus de terra, tocant-los, calculant el seu pes, sentint la textura, etc. Utilitzant en aquesta sessió el pots de diferents mides i una balança.
- En la tercera sessió, s’observarà el gruix de cada tipus de sòl, és a dir, cada una de les diferents terres es colaran en un colador d’una mida determinada i amb uns forats determinats perquè així els nens/es observin quines sorres s’han pogut colar sense problema.
- En la quarta i última sessió, s’experimentarà amb terra i aigua; el propòsit d’aquesta última activitat és que els alumnes descobreixin les diferents capacitats d’absorció de la terra i d’aquesta manera ells mateixos puguin verificar o no la hipòtesi.
Finalment i com a conclusió, elaborarem un petit debat
un cop acabada l’activitat de racó. En ell els infants podran explicar, en
primera persona, les seves experiències i els resultats obtinguts. Aquest punt
serà el decisiu per l’educador per observar i analitzar els coneixements
obtinguts pels seus alumnes.
ACTIVITAT DE CONTINUACIÓ, EL TALLER.
Per continuar estudiant les característiques del sòl
hem pensat crear un taller de continuació que consistirà en plantar llavors en
els diferents tipus de terra que han estat observant i terra de l’hort. A
partir d’aquí hauran d’anar observant en quines terres és possible el creixement
d’una planta i en quines no, i relacionant coneixements els alumnes hauran de
ser capaços d’explicar, d’una manera adequada per les seves edats, per què
creuen ells que això és degut.
Per acabar, l’objectiu d’aquest taller és aprofundir
en l’estudi geològic, treballant breument les propietats de cada tipus de sòl,
i es començaran a construir models científics precursors de conceptes com la
nutrició, les parts bàsiques de les plantes, el concepte de vida i el cicle
vital dels éssers vius.