La durada del racó seria aproximadament de dues setmanes perquè considerem
que és el temps adequat perquè tots els infants puguin experimentar amb els
diferents estats de l’aigua. Finalment, fariem una posada en comú, la qual
convertiríem en taller.
ACTIVITATS DEL RACÓ
De sòlid a líquid: A partir de la
manipulació dels glaçons, prèviament preparats, els infants podrán experimentar
amb les propies mans com el gel es fon a poc a poc amb l’escalfor de les mans i
es converteix en estat líquid.
De líquid a gasós i de gasós a líquid : Disposarem
d’una petita placa d’inducció portàtil que ens permetrà escalfar l’aigua en
estat líquid fins que assoleixi la seva temperatura d’ebullició ( 100º) i
adquireixi l’estat gasós. Els infants podran veure com el baf surt del
recipient, entela el recipient que protegeix la placa d’inducció i va pujant
fins entelar el mirall.
Un cop el mirall estigui cobert pel l’aigua en estat gasós, els nens podran
tocar el vidre i veure com l’aigua es condensa i surten gotes d’aigua en estat
líquid.
Líquid a sòlid: Els infants ompliran la glacera d’aigua en estat
líquid, la qual hauran de ficar al congelador. Per tal que el temps
d’espera de congelació no sigui tan llarg, aprofitarem l’aigua que
hem bullit i la utilitzarem per convertir-la en glaçons. D’aquesta el canvi
brusc de temperatura, provocarà que l’aigua es congeli més ràpidament que
si féssim servir aigua a temperatura ambient.
Activitat
d’observació: Es col·localarà, en
un punt del racó, una pantalla de mida mitjana per tal d’observar una imatge en
moviment que mostra els diferents estats i els canvis d’un a l’altre. En
aquesta observació s’haurà de fer clic amb el ratolí a sobre de la paraula
“encendido” i es podrà observar els canvis que es van produïnt. Més tard es
comentarà amb tot el grup classe en el taller. Enllaç per a l’activitat
d’observació: http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/contenidosdigitales/programasflash/cnice/Primaria/Conocimiento/Agua/estados/estados.swf
MATERIAL
-
Mirall: per tal de comprovar el baf.
-
Aigua
líquida: un dels elements principals per fer els canvis d’estat.
-
Recipient
amb
dues nanses per escalfar l’aigua.
-
Cubell gran i poc profund per
manipular els glaçons.
-
Glaçons: un dels altres elements per
comprovar els canvis d’estat.
-
Placa
d’inducció portàtil: per escalfar l’aigua en estat líquid.
-
Glacera per sostenir l’aigua fins que
es glaci.
-
Draps per eixugar-se.
-
Mini
congelador per gelar l’aigua.
-
Catifa per evitar relliscades.
-
Pantalla
d’ordinador i ratolí per a realitzar
l’activitat d’observació.
CONSERVACIÓ DEL MATERIAL
Per tal de conservar el material en bon estat i de poder realitzar el racó de manera continuada, haurem de dur a terme una sèrie de passos per manterni-lo:
Haurem de renovar l'aigua constantment de l'aixeta.
El cubell i el recipient per bullir l'aigua s'haurà de rentar diàriament.
Els draps i la catifa s'hauran d'estendre per tal que no agafin humitat i s'hauran de netejar bé.
Per tal de conservar el material en bon estat i de poder realitzar el racó de manera continuada, haurem de dur a terme una sèrie de passos per manterni-lo:
Haurem de renovar l'aigua constantment de l'aixeta.
El cubell i el recipient per bullir l'aigua s'haurà de rentar diàriament.
Els draps i la catifa s'hauran d'estendre per tal que no agafin humitat i s'hauran de netejar bé.