dimecres, 7 de novembre del 2012

Els canvis d'estat

La temàtica que hem escollit pel nostre racó és el canvi d’estat, el qual treballarem a través de l’aigua  perquè és un element que ens permet treballar els tres canvis d’estat. Considerem que treballar a partir dels canvis d’estat permet al infants entendre les diferents fases que pot adquirir un element determinat; ja sigui depenent de la temperatura i/o de la pressió.

La durada del racó seria aproximadament de dues setmanes perquè considerem que és el temps adequat perquè tots els infants puguin experimentar amb els diferents estats de l’aigua. Finalment, fariem una posada en comú, la qual convertiríem en taller.

ACTIVITATS DEL RACÓ

De sòlid a líquid:  A partir de la manipulació dels glaçons, prèviament preparats, els infants podrán experimentar amb les propies mans com el gel es fon a poc a poc amb l’escalfor de les mans i es converteix en estat líquid.

De líquid a gasós i de gasós a líquid : Disposarem d’una petita placa d’inducció portàtil que ens permetrà escalfar l’aigua en estat líquid fins que assoleixi la seva temperatura d’ebullició ( 100º) i adquireixi l’estat gasós. Els infants podran veure com el baf surt del recipient, entela el recipient que protegeix la placa d’inducció i va pujant fins entelar el mirall.
Un cop el mirall estigui cobert pel l’aigua en estat gasós, els nens podran tocar el vidre i veure com l’aigua es condensa i surten gotes d’aigua en estat líquid.

Líquid a sòlid: Els infants ompliran la glacera d’aigua en estat líquid, la qual hauran de  ficar al congelador. Per tal que el temps d’espera de congelació no sigui tan llarg,  aprofitarem  l’aigua que hem bullit i la utilitzarem per convertir-la en glaçons. D’aquesta el canvi brusc de temperatura, provocarà  que l’aigua es congeli més ràpidament que si féssim servir aigua a temperatura ambient.

Activitat d’observació: Es col·localarà, en un punt del racó, una pantalla de mida mitjana per tal d’observar una imatge en moviment que mostra els diferents estats i els canvis d’un a l’altre. En aquesta observació s’haurà de fer clic amb el ratolí a sobre de la paraula “encendido” i es podrà observar els canvis que es van produïnt. Més tard es comentarà amb tot el grup classe en el taller. Enllaç per a l’activitat d’observació: http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/contenidosdigitales/programasflash/cnice/Primaria/Conocimiento/Agua/estados/estados.swf

MATERIAL

-          Mirall: per tal de comprovar el baf.
-          Aigua líquida: un dels elements principals per fer els canvis d’estat.
-          Recipient amb dues nanses per escalfar l’aigua.
-          Cubell gran i poc profund per manipular els glaçons.
-          Glaçons: un dels altres elements per comprovar els canvis d’estat.
-          Placa d’inducció portàtil: per escalfar l’aigua en estat líquid.
-          Glacera per sostenir l’aigua fins que es glaci.
-          Draps per eixugar-se.
-          Mini congelador per gelar l’aigua.
-          Catifa per evitar relliscades.
-          Pantalla d’ordinador i ratolí per a realitzar l’activitat d’observació.

CONSERVACIÓ DEL MATERIAL

Per tal de conservar el material en bon estat i de poder realitzar el racó de manera continuada, haurem de dur a terme una sèrie de passos per manterni-lo:
Haurem de renovar l'aigua constantment de l'aixeta.
El cubell i el recipient per bullir l'aigua s'haurà de rentar diàriament.
Els draps i la catifa s'hauran d'estendre per tal que no agafin humitat i s'hauran de netejar bé.