dijous, 8 de novembre del 2012

El racó de la higiene


El nostre grup està format per la Laura Aldao, la Mónica Amarilla, la Mireia Blázquez i la Sònia Martín el racó que hem escollit per realitzar el treball és el racó de la higiene. Ens ha semblat un molt bon tema per a un racó ja que creiem que els aspectes de la higiene han d’estar presents en el món dels infants des de l’inici. A més, és un contingut present en el currículum del segon cicle d’educació infantil i el podiem relacionar tant amb la descoberta d’un mateix com amb la descoberta de l’entorn.


Per poder ensenyar un tema com la higiene, és important que el mestre sigui un exemple a seguir pels alumnes i tingui uns certs coneixements sobre el tema. Ha de saber què és la higiene i què engloba, els beneficis d’aquesta, els tipus de microorganismes (beneficiosos i patògens), què són les malalties infeccioses i com prevenir-les, entre altres.

Els nostres objectius específics del racó de la higiene són els següents:
• Prendre consciència de la importància de la higiene personal i de les conseqüències que comporta no aplicar-ho.
• Entendre que la higiene personal està íntimament relacionada amb la salut.
• Adquirir l’hàbit de rentar-se les mans abans i després de cada àpat.
• Adoptar la responsabilitat de neteja del propi cos.
• Afavorir l’entorn dels alumnes mitjançant una higiene adequada.
• Treballar els contingut relacionant-los amb la higiene personal i social de manera que puguinintegrar-la en tots els àmbits de la vida.

El racó es realitzarà a una classe de P-4 durant el tercer trimestre. Cada sessió de racons serà dues hores  i es faran racons un dia a la setmana. Els grups estarán formats entre 4 i 6 alumnes, i haurà 5 racons a escollir, per tant, el racó de la higiene durarà un mes i mig-dos aproximadament ja que tots els infants hauran de passar almenys un cop per aquest racó.

S’explicarà a cada grup com és el seu racó, en aquest pel que fa a què saben els alumnes sobre la higiene personal, creiem que hauríem de començar amb una “pluja de idees” per veure quins són els seus coneixements previs i començar a treballar a partir d’aquí. També fariem una activitat inicial per introduïr-los al tema, i llavors ja començariem el que és propiament el racó. És molt important contextualitzar el racó de la higiene en el seu dia a dia per a que donin sentit a aquest aprenentatge. Hem d’aprofitar que és un tema de la vida quotidiana i que ells ja saben quelcom sobre el tema del racó per fer-lo més interessant i motivador.

L’activitat inicial
A través d’una poma, veurem la importància de rentar-se les mans. Per dur-la a terme necessitarem una poma, un ganivet i dos pots de vidre transparents amb tanca.  Primerament, els infants es rentaran molt bé les mans amb aigua i sabó, així com la poma i el ganivet. Amb tot ben net, tallarem la poma en rodanxes i ficarem la meitat d’aquesta en un dels pots de vidre, al qual li posarem el nom de “mostra neta”. Quan tots ho hagin fet, deixarem que gaudeixin d’una estona de joc fora al pati.  Una vegada s’hagin embrutat les mans, reprenem l’experiment posant la resta de rodanxes de poma en l’altre pot, l’anomenat “mostra bruta”. Transcorreguts un parell de dies la mostra bruta té mal aspecte, ja que la poma està ennegrida i coberta de floridura. En canvi, la mostra neta només s’ha començat a enfosquir.


Activitat 1
La primera activitat  està relacionada amb els hàbits d’higiène que es tenen a casa. A l’activitat hi ha una taula gran en la qual el mestre deixa una mena de puzzles horitzontals amb rutines, i a un altre cantó les peçes que falten i que els infants han de col·locar segons l’ordre en que creguin que van.

Activitat 2
Per a dur a terme aquesta activitat necessitem tres recipients: un amb aigua i sorra, un altre amb aigua sola i un últim amb aigua i sabó. A més ,també utilitzarem tovalloletes  humides. El nen ha de ficar les mans a l’aigua amb sorra i experimentar durant uns minuts. Després ha de passar les mans al recipient d’aigua sola i veure com té les mans de brutes, que fins i tot l’aigua es torna marró. En treure-les es pensarà que ja estan netes, però per comprovar-ho es passarà una tovalloleta humida per les mans i veurà que encara taquen, que la brutícia no ha marxat del tot. Serà llavors quan les fiqui al recipient d’aigua amb sabó i se n’adoni de que es molt important rentar-se les mans, però que s’ha de fer amb n’adoni de que es molt important rentar-se les mans, però que s’ha de fer amb sabó per a que sigui realment eficient.


L’objectiu principal que perseguim amb aquestes activitats i amb aquesta metodologia de treball és que els infants descobreixin i experimentin per si mateixos tot el relacionat amb la higiene personal; i que facin la propia descoberta amb el seu cos i així puguin veure de primera mà els efectes de la brutícia. Volem que reflexionin sobre què ha passat quan han tocat la poma amb les mans brutes, i quan ho hem fet amb les mans netes; i si s’ha sapigut relacionar cada imatge de la rutina amb la corresponent d’acció higiènica.
Finalment, creiem interessant una posada en comú per a que els infants expliquin què han fet, què han descobert, què han après de nou sobre la higiene, si han tingut algun problema... D’aquesta manera serà més fàcil donar significat al seus aprenentatges i aprendran a verbalitzar les seves reflexions.

Pel que fa a lavaluació, el mestre hauria de portar un control del funcionament del racó. L’observació del mestre és indispensable per poder fer modificacions durant les sessions del racó i millorar contínuament el que calgui.

Un dels principals motius per a fer el racó sobre la higiene personal ha estat la seva continuitat en la vida dels infants, ja que són aspectes que aprendran ara però que portaran amb ells tota la vida i que els hi serán de molta utilitat. És un racó que es pot enllaçar amb altres activitats o pràctiques de manera coherent i productiva. Per exemple, el conte El Sr. Sabó i el seu Súper Ull (http://www.edu365.cat/nobadis/sabo/index.htm) o l’experiment de l’ou de Crest (http://www.crest.com/es-US/crest-kids/eggsperiment.aspx).