El nostre grup està format per la Laura Aldao, la Mónica Amarilla, la
Mireia Blázquez i la Sònia Martín el racó que hem escollit per realitzar el
treball és el racó de la higiene. Ens ha semblat un molt bon tema per a
un racó ja que creiem que els aspectes de la higiene han d’estar presents en el
món dels infants des de l’inici. A més, és un contingut present en el
currículum del segon cicle d’educació infantil i el podiem relacionar tant amb
la descoberta d’un mateix com amb la descoberta de l’entorn.
Per poder ensenyar un tema com la higiene, és important que el mestre sigui
un exemple a seguir pels alumnes i tingui uns certs coneixements sobre el tema.
Ha de saber què és la higiene i què engloba, els beneficis d’aquesta, els tipus
de microorganismes (beneficiosos i patògens), què són les malalties infeccioses
i com prevenir-les, entre altres.
Els nostres objectius específics del racó de la higiene són els següents:
• Prendre consciència de la importància de la higiene personal i de les
conseqüències que comporta no aplicar-ho.
• Entendre que la higiene personal està íntimament relacionada amb la
salut.
• Adquirir l’hàbit de rentar-se les mans abans i després de cada àpat.
• Adoptar la responsabilitat de neteja del propi cos.
• Afavorir l’entorn dels alumnes mitjançant una higiene adequada.
• Treballar els contingut relacionant-los amb la higiene personal i social
de manera que puguinintegrar-la en tots els àmbits de la vida.
El racó es realitzarà a una classe de P-4 durant el tercer trimestre. Cada
sessió de racons serà dues hores i es faran racons un dia a la setmana.
Els grups estarán formats entre 4 i 6 alumnes, i haurà 5 racons a escollir, per
tant, el racó de la higiene durarà un mes i mig-dos aproximadament ja que tots
els infants hauran de passar almenys un cop per aquest racó.
S’explicarà a cada grup com és el seu racó, en aquest pel que fa a què saben els alumnes sobre la higiene personal, creiem que hauríem de començar amb una “pluja de idees” per veure quins són els seus coneixements previs i començar a treballar a partir d’aquí. També fariem una activitat inicial per introduïr-los al tema, i llavors ja començariem el que és propiament el racó. És molt important contextualitzar el racó de la higiene en el seu dia a dia per a que donin sentit a aquest aprenentatge. Hem d’aprofitar que és un tema de la vida quotidiana i que ells ja saben quelcom sobre el tema del racó per fer-lo més interessant i motivador.
L’activitat inicial
A través d’una poma, veurem la importància de rentar-se les mans. Per
dur-la a terme necessitarem una poma, un ganivet i dos pots de vidre
transparents amb tanca. Primerament, els infants es rentaran molt bé les
mans amb aigua i sabó, així com la poma i el ganivet. Amb tot ben net, tallarem
la poma en rodanxes i ficarem la meitat d’aquesta en un dels pots de vidre, al
qual li posarem el nom de “mostra neta”. Quan tots ho hagin fet, deixarem que
gaudeixin d’una estona de joc fora al pati. Una vegada s’hagin embrutat
les mans, reprenem l’experiment posant la resta de rodanxes de poma en l’altre
pot, l’anomenat “mostra bruta”. Transcorreguts un parell de dies la mostra
bruta té mal aspecte, ja que la poma està ennegrida i coberta de floridura. En
canvi, la mostra neta només s’ha començat a enfosquir.
Activitat 1
La primera activitat està relacionada amb els hàbits d’higiène que es
tenen a casa. A l’activitat hi ha una taula gran en la qual el mestre deixa una
mena de puzzles horitzontals amb rutines, i a un altre cantó les peçes
que falten i que els infants han de col·locar segons l’ordre en que creguin que
van.
Activitat 2
Per a dur a terme aquesta activitat necessitem tres recipients: un amb
aigua i sorra, un altre amb aigua sola i un últim amb aigua i sabó. A més
,també utilitzarem tovalloletes humides. El nen ha de ficar les mans a
l’aigua amb sorra i experimentar durant uns minuts. Després ha de passar les
mans al recipient d’aigua sola i veure com té les mans de brutes, que fins i
tot l’aigua es torna marró. En treure-les es pensarà que ja estan netes, però
per comprovar-ho es passarà una tovalloleta humida per les mans i veurà que
encara taquen, que la brutícia no ha marxat del tot. Serà llavors quan les
fiqui al recipient d’aigua amb sabó i se n’adoni de que es molt important
rentar-se les mans, però que s’ha de fer amb n’adoni de que es molt important
rentar-se les mans, però que s’ha de fer amb sabó per a que sigui realment
eficient.
L’objectiu principal que perseguim amb aquestes activitats i amb aquesta
metodologia de treball és que els infants descobreixin i experimentin per si
mateixos tot el relacionat amb la higiene personal; i que facin la propia
descoberta amb el seu cos i així puguin veure de primera mà els efectes de la
brutícia. Volem que reflexionin sobre què ha passat quan han tocat la poma amb
les mans brutes, i quan ho hem fet amb les mans netes; i si s’ha sapigut
relacionar cada imatge de la rutina amb la corresponent d’acció higiènica.
Finalment, creiem interessant una posada en comú per a que els infants
expliquin què han fet, què han descobert, què han après de nou sobre la
higiene, si han tingut algun problema... D’aquesta manera serà més fàcil donar
significat al seus aprenentatges i aprendran a verbalitzar les seves
reflexions.
Pel que fa a l’avaluació, el mestre hauria de portar un control del funcionament del racó. L’observació del mestre és indispensable per poder fer modificacions durant les sessions del racó i millorar contínuament el que calgui.