dissabte, 3 de novembre del 2012

El racó dels colors i les mescles


El nostre grup, format per Mònica Caballol Caparrós, Laura Garcia Lagarriga, Clàudia March Olóndriz i Montse Oms Creus, ha escollit treballar el racó dels colors i les mescles, unes de les temàtiques importants en l’educació infantil, estretament relacionades amb el currículum d’aquesta etapa, concretament amb l’àrea de descoberta de l’entorn i d’un mateix. Aquest racó està pensat per a infants de P4 (4-5 anys), ja que, a aquesta edat, ja s’han familiaritzat amb els colors i han adquirit una sèrie d’hàbits i rutines necessaris per actuar d’una forma més o menys autònoma en relació a la metodologia dels racons.


L’aprenentatge dels colors és molt important a l’Educació Infantil perquè aquests estan molt presents en la vida quotidiana dels infants. Tot el seu voltant és ple de colors i, el que s’ha d’aconseguir a aquesta etapa, és que els nens puguin saber el nom de cada un, diferenciar-los, veure com es formen i relacionar-los amb els aspectes del seu dia a dia. De la mateixa manera, la possibilitat d’experimentar amb diferents materials i comprovar que la unió d’aquests forma un nou element, ajudarà als infants a poder tenir un coneixement sobre el concepte de mescla. Al treballar un tema com els colors, que, ja de per sí, és atractiu per a ells, mitjançant el racó, permetrà que l’aprenentatge sigui més significatiu, ja que els infants estaran més motivats i mostraran més interès envers les activitats.

El nostre principal objectiu és que els infants, progressivament, coneguin els colors, tot diferenciant els primaris dels secundaris, els quals es formen amb la mescla dels primers. D’aquesta manera, mitjançant diverses activitats, els infants seran els protagonistes i experimentaran amb els colors, fet que els permetrà conèixer-los i així identificar-los per, més tard, fer les mescles necessàries per obtenir-ne de nous. El que treballarem en aquest racó és quins són els colors primaris: groc, vermell i blau. A partir de les mescles d’aquests colors, els alumnes hauran d’utilitzar diversos materials que aportarem (pintura, paper de cel·lofana, plastilina,...) per obtenir nous colors, els secundaris i terciaris.
Alguns altres objectius importants són:
- Fomentar la descoberta de l’entorn i d’un mateix
- Observació i experimentació amb els colors
- Establir relacions entre els colors i les mescles i la seva vida quotidiana
- Desenvolupar habilitats d’expressió i representació dels colors per mitjà del llenguatge plàstic
- Treballar amb més autonomia, però, alhora, saber demanar ajuda quan sigui necessari, ja que els racons permeten el treball cooperatiu
- Potenciar presa de decisions i iniciativa pròpia
- Poder detectar casos d’alteració visual per adaptar les activitats

El racó dels colors el faríem l’últim trimestre de P4. Treballaríem per racons dos cops a la setmana durant una hora, el que suma un total de dues hores setmanals. Els grups serien de 5 infants, fet que significaria que la classe estaria organitzada en 5 racons, pels quals tots els infants haurien de passar cada dues setmanes i mitja, aproximadament. En total, per tant, faríem 5 sessions relacionades amb els colors, les quals organitzaríem de la següent manera: 

  • Primera sessió: presentació dels colors primaris (blau, vermell i groc). Aportaríem ceres d’aquests tres colors per tal que confegissin un mural conjunt amb el grup. També hi hauria materials d’aquests colors, tant de la classe com de casa (demanaríem col·laboració de les famílies).

  • Segona, tercera i quarta sessió: descoberta dels colors secundaris (verd, taronja i lila), un a cada sessió, respectivament. Els infants experimentarien amb pintura, plastilina i paper de cel·lofana la formació d’aquests colors a partir dels primaris. Com en la primera, hi hauria objectes de cada un d’aquests colors.

  • Cinquena sessió: experimentació lliure. Aportaríem tots els materials per tal que els infants experimentessin amb els diversos colors i formessin els que volguessin.

Finalment, per avaluar el racó dels colors, faríem una observació i seguiment constant dels alumnes per tal d’anar veient la seva evolució, les possibles dificultats, la correcta comprensió del tema,... També, crearem una medalla per a cada un dels infants, en la qual, després de cada una de les sessions, el propi nen/a enganxarà el gomet del color que s’hagi tractat. Així, al finalitzar el racó, podrem saber si tots els infants han participat en cada una de les sessions. A més, aquesta medalla serà un molt bon record per a ells i simbolitzarà un ‘trofeu’ en relació al seu aprenentatge dels colors.

Algunes activitats complementàries relacionades amb el tema dels colors i les mescles serien:
- Explicar conte dels colors
- Cantar la cançó dels colors
- Activitats del JClic
- Relacionar els colors amb elements naturals i meteorològics
- Debats sobre les mescles i la formació dels colors
- Joc de les lots (amb paper de cel·lofana)
- Dibuix amb ceres: damunt es pinta negre i amb un punxó es dibuixa a sobre (apareixen els colors pintats a sota)
- Activitat final: presentació del pintor català Joan Miró. Els infants faran una obra d’art com la d’aquest artista.