dilluns, 5 de novembre del 2012

Els simis i els humans


EL RACÓ


El nostre grup, format per Mara Cesáreo, Estel Modamio, Patricia Guirado i Jennifer Reboredo, ha decidit crear un racó adaptat a nens d'infantil (de edats de P5) que tracti sobre la relació que existeix entre els simis i els humans. Per concretar-ho més hem triat els ximpanzés que són, del grup dels simis, els que comparteixen més similituds amb nosaltres. Amb aquest tema creiem que ens permetrà aprofunditzar conceptes com per exemple: fer un repàs general de les parts del cos (revisaran les parts del cos, on estan situades i fer una comparació amb els simis), fer un coneixement de l'entorn (aprendran a que no només existeix el seu entorn inmediat – la ciutat- si no que existeixen altres tipus de habitats com la selva, per exemple), un repàs de l'alimentació (diferenciació dels tipus d'aliments que ingerim, a més de iniciar als alumnes el concepte “Omnivor”), aprofunditzaran els diferents mamífers i les seves característiques principals (en aquest cas els humans i els ximpanzés), tractaràn el concepte de vida i a més hi haurà una transmissió de valors important als infants (col·laboració, empatia, etc.)


Els objectius:

A partir d'aquest racó sobre la similitud entre ximpanzés-humans, volem que els nostres alumnes assoleixin uns certs objectius tals com :

  • Fomentar la curiositat, l'observació i l'experimentació envers el món que els envolta.
  • Potenciar el coneixement i l'estima d'un mateix i dels altres.
  • Fomentar el respecte envers el medi que els envolta, tant animal com vegetal, ja que formen part de la seva vida quotidiana.
  • Assentar les bases d'un treball cooperatiu per aconseguir, més endavant, un treball col·laboratiu entre ells, respectant sempre les opinions dels altres.
  • Ser capaços de demostrar allò que han aprés, mitjançant: verbalitzacions, dibuixos, murals, etc.
  • Assimilar conceptes científics.
  • Fomentar valors com l'empatia, el saber compartir...
                                    

Les activitats:

Per duu a terme les activitats programades en aquest racó l'ideal seria que els nens estiguessin repartits entre 4 i 5 per grup, aixi d'aquesta manera hi hauria la possibilitat que s'ajudessin entre ells i treballar al menys, minimament, de manera cooperativa.
Les cinc activitats que hem pensat, que potenciarien el seu coneixement envers aquest tema, són les següents: 
  • Impressió de figura d'un ximpanzé de la mida dels alumnes: actuarà com si fos un mirall en el qual els alumnes hauran de trobar les similituds i diferències físiques entre ells i els simis. Per duur a terme aquesta activitat els nens, primerament, es miraran en un mirall per fer un autoconeixement d'ells mateixos, i després miraran la imatge del ximpanzé i llavors podran veure les característiques amb més facilitat.

  • Pèl de ximpanzé” i dentadura de mico (extreta del zoològic): buscaran semblances i diferències més detallades com serien la boca i la pell dels animals. Aquesta activitat està pensada per ser complementària de l'anterior, de la figura del ximpanzé.

  • Capses d'aliments: Es posaran diferents capses amb diversos aliments que, per general, mengen els ximpanzés, com per exemple plàtans, cucs, pomes, etc. tot tancat amb tapes, de manera que els aliments no es veuràn a simple vista. Amb aquesta activitat els nens podran descobrir quines són les similituds i les diferències entre els aliments de les diferents raçes (simis i humans). 
    Els nens aniran investigant els diferents aliments i se n'adonaràn de quins aliments són els que ells mengen i els que no a comparació amb els ximpanzés.
    A més a més, és important que la mestra vagi revisant els aliments per tal de que no es facin mal bé.

  • Aigua, fulles i got: es farà beure als nens sense res, només amb les mans, després amb unes fulles (perquè així se n'adonin de com els animals també fan servir diferents eines de la naturalesa per ajudar la seva qualitat de vida, en aquest cas veure com els ximpanzés utilitzen les fulles en forma de got), i finalment els nens veuràn amb un got, per a ells molt més pràctic.

  • Crear un circuit de psicomotricitat en el qual els nens hauran de fer-lo adoptant la postura d'un ximpanzé: amb diferents materials de psicomotricitat es muntarà un petit circuit simulant un trajecte, és a dir, moure's del punt inicial, al punt final; però desplaçant-se com un ximpanzé, perquè així els nens se n'adonin que la diferència més visual entre els simis i els humans és la seva manera de caminar.

Avaluació:

L'avaluació dels continguts d'aquest racó es durà a terme a partir de el seguiment i l'observació continua de la mestra als seus alumnes. El/la docent haurà de mirar les accions que fan, els comportaments que mostren davant de les activitats, etc. A més a més, creiem important fer una gran activitat final per veure l'evolució dels coneixements dels alumnes, com per exemple: una recollida d'informació de tot el que han realitzat durant el raco. En aquest cas, els nens, separats en dos grups hauran de fer dos murals : en un hi faràn un dibuix de l'animal treballat durant el racó dins del seu habitat, la selva, i més algun aliment característic, com un plàtan. En l'altre mural es dibuixarà un humà (tant pot ser un nen/a, un adult, etc), dins del seu contexte, la ciutat, i amb algun aliment, com per exemple un entrepà. D'aquesta manera es veuran les diferències tractades durant les diverses activitats del racó.
Amb la realització dels dos murals la mestra podrà observar si els nens han assolit o no els objectius, si han après a diferenciar els diferents habitats, si saben relacionar i posicionar les parts del cos, si saben associar els aliments de cada espècie, etc.
Per acabar, després d'haver fet els murals els nens posaran en comú els coneixements. En rotllana els nens i nenes, juntament amb la mestra, i explicaran què hi han representat amb els dibuixos i juntament construirant un aprenentatge significatiu. Tots junts explicaran què han après i la mestra podrà fer l'avaluació exhaustiva dels nens.